1925 (Έ.Σ.Σ.Δ.)
Σκηνοθέτης: Σεργκέι Αϊζενστάιν
Σύνθεση μουσικής: Σεργκέι Προκόφιεφ
Σενάριο: Σεργκέι Αϊζενστάιν, Grigori Aleksandrov, Ilya Kravchunovsky, Valerian Pletnev
Πρωταγωνιστούν : Γκρίγκορυ Αλεξάντροφ, Αλεξάντερ Αντόνοφ, Μιχαϊλ Γκομόροφ, Ανατόλι Κουζνέτσοφ
Είσοδος ελεύθερη
Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Σ.Αϊζενστάιν αποτελεί αναμφίβολα μια από τις σημαντικότερες παρακαταθήκες στην ιστορία του σοβιετικού αλλά και του παγκόσμιου κινηματογράφου . Το συνειρμικό μοντάζ μαζί με κάποια σουρεαλιστικά πλάνα με στόχο την αναπαράσταση της απεργίας ενός εργοστασίου από τους εργάτες και της μετέπειτα σύγκρουσης μεταξύ των εργατών και των τσαρικών δυνάμεων καταστολής αποτελούν καινοτομία για την μέχρι τότε πορεία του κινηματογράφου. Ο Αϊζενστάιν διαμόρφωσε μια μοντερνίστικη θεωρία για το μοντάζ , βασισμένος στον διαλεκτικό υλισμό, δημιουργώντας εννοιολογικές σχέσεις μέσα από πλάνα αντίθετου περιεχομένου.
Ο Αμερικανός ιστορικός του κινηματογράφου και σκηνοθέτης Jay Leyda γράφει το 1960 :Στην «ΑΠΕΡΓΙΑ» η αφήγηση είναι συλλογική, ο σκηνοθέτης προτάσσει το θέμα της συλλογικότητας, οι απεργοί της φάμπρικας πρέπει να ιδωθούν σαν ένα σώμα. Η ταινία μας καλεί να ακούσουμε με πολύ μεγάλη προσοχή τις διακηρύξεις του δημιουργού της για τον κινηματογράφο σα σύνθεση τέχνης και επιστήμης. Η «ΑΠΕΡΓΙΑ» δεν αποτελεί απλό πείραμα στην προσέγγιση αυτής της σύνθεσης αλλά, ολόκληρο πειραματικό εργαστήρι.