Στη μουσολινική ιταλία ανθούσαν οι λεγόμενες «ταινίες των άσπρων τηλεφώνων», δηλαδή μελοδράματα με συνήθως ήρωες εύπορων κοινωνικών τάξεων, γυρισμένα σε μοντέρνο ντεκόρ, εξού κι η ονομασία τους, ή ταινίες ιστορικού ενδιαφέροντος πασαλειμένες με εθνικιστικά μεγαλεία και μπόλικο κακό γούστο. Την δεκαετία του ’40, κοντά στο τέλος του πολέμου, εμφανίστηκε λοιπόν το ρεύμα του νεορεαλισμού ως μια ανάγκη κινηματογραφιστών να αναδείξουν τις πραγματικές συνθήκες που βίωνε η ιταλία την περίοδο εκείνη, λειτουργώντας ανεξάρτητα κι αυτόνομα στο επίπεδο της παραγωγής. Χαρακτηριστική του ρεύματος είναι η φράση του σκηνοθέτη Αλμπέρτο Λατουάντα ”Ώστε, λοιπόν φοράμε κουρέλια? Ε, ας δείξουμε τα κουρέλια!” σ’ ένα απ’ τα πολλά κινηματογραφικά μανιφέστα που κυκλοφορούσαν την εποχή εκείνη. Στοιχεία του ρεύματος είναι η μη χρήση του στούντιο, με γυρίσματα κυρίως σε φυσικούς χώρους με χρήση μόνο φυσικού φωτισμού, κάτι που έχει σαν επακόλουθο τη δημιουργία εικόνας χωρίς έντονα κοντράστ, η συχνή χρησιμοποίηση (και) μη επαγγελματιών ηθοποιών, επίσης τα χάπι έντ σχεδόν εγκαταλείφθηκαν, ώστε να το φινάλε μιας ταινίας να μοιάζει με ό,τι πραγματικά συνέβαινε έξω στον δρόμο. Θα πραγματοποιηθεί αναλυτική εισήγηση και κουβέντα πριν την πρώτη προβολή του αφιερώματος.Επιλέξαμε 3 ταινίες σταθμούς του ρεύματος, πιο συγκεκριμένα:
6/10, προβολή της ταινίας ΄΄Κλέφτης Ποδηλάτων” και κουβέντα γύρω απ’ τον ιταλικό νεοραλισμό στις 19.001948 | Α/Μ | Διάρκεια: 90’Σκηνοθεσία Βιτόριο ντε Σίκα με τους: Έντσο Σαγιόλα, Λαμπέρτο Ματζιοράνι, Λιανέλα ΚαρέλΈνας άντρας βρίσκει δουλειά ως αφισοκολλητής, αλλά την πρώτη μέρα του κλέβουν το ποδήλατο. Καθώς είναι αδύνατον να δουλέψει χωρίς αυτό, ξεκινά με τον μικρό γιο του μια απελπισμένη αναζήτηση στους δρόμους της Ρώμης.
13/10 Προβολή της ταινίας ”Η γη τρέμει” στις 21.001948 | Α/Μ | Διάρκεια: 160′ σκηνοθεσία Λουκίνο ΒισκόντιΔραματοποιημένο ντοκιμαντέρ γύρω από τον αγώνα των ψαράδων της Σικελίας να συνδικαλιστούν, στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια.
20/10 Προβολή της ταινίας ”Ρώμη, ανοχυρώτη πόλη” στις 21.001945 | Έγχρ. | Διάρκεια: 103’σκηνοθεσία Ρ.Ροσελίνι με τους: Άννα Μανιάνι, Άλντο ΦαρμπρίτζιΠρόκειται για μια ταινία-σταθμό στην ιστορία του κινηματογράφου, γυρισμένη αμέσως μετά το τέλος του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου. Φιλμ μανιφέστο και ορόσημο του νεορεαλισμού, με εκπληκτικές ερμηνείες.Στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του σκηνοθέτη παρακολουθούμε τις περιπέτειες μιας ομάδας αντιστασιακών εναντίον των ναζιστών στη Ρώμη του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.
Σας περιμένουμε.
Κινηματογραφική ομάδα εργατικής λέσχης Νέας Ιωνίας